Schopnost číst patří k těm nejzákladnějším, které máme. Dalo by se dokonce říci, že se bez ní v dnešní době neobejdeme, alespoň v naší zemi. To ostatně reflektuje i fakt, že základní školní docházka je u nás povinná. A je také pravdou, že mnoho kulturního dědictví, nejen našeho ale i světového, tvoří knihy a další psané dokumenty.
Bylo také prokázáno, že čtení podporuje schopnost porozumění psanému textu, stejně tak rozvíjí představivost a soustředění. Je tedy jasné, že především děti by měly číst co nejvíce. Ovšem v současné době se ukazuje, že nejen děti, ale také dospělí, čtou čím dál méně. A následky můžeme velmi snadno vidět.
V první řadě zde máme fakt, že mnozí už ani nejsou schopni číst skutečně delší knihu, případně nějakou náročnější. Stejně tak klesá i schopnost zpracovávat informace, stejně jako kritické myšlení. Snižuje se také slovní zásoba, stejně jako schopnost se vyjadřovat. Jaké to má důsledky, asi není třeba více rozvádět.
Ovšem, jak už to tak bývá, ani v tomto případě se nic neděje bez důvodu. Ukazuje se, že především u dětí k tomu existuje skutečně závažný důvod. Obvykle to bývá vina rodičů. Ti by jej totiž měli vést ke čtení co nejvíce, to se však neděje. Namísto toho, aby mu již od mala četli, mu raději dají do ruky tablet.
Dále je tu fakt, že zvláště pro děti, které s nimi nejsou seznámeny, nejsou knihy ani zdaleka tak zajímavé, jako videa. Hýbající se barevné obrázky zkrátka mnohem více upoutají pozornost a zabaví, což využívají jak děti, tak rodiče. Tak se naučíme mít lehkou, snadnou zábavu, namísto takové, která vyžaduje trochu úsilí. A to nás pronásleduje až do dospělosti, kdy se nakonec nedokážeme delší dobu soustředit na jednu činnost. O tom, že nám to škodí, asi není třeba hovořit. Proto bychom měli dětem knihy již od nejmenšího věku přibližovat, aby se staly něčím pro ně samozřejmým.